Odată un profesor a fost
contactat pentru a ţine un curs de formare a ” Planificării eficace a timpului”
unui grup de 15 directori ai unor importante companii americane. Cursul făcea
parte din una din cele cinci secţiuni ale zilei lor de formare şi profesorul
avea la dispoziţie doar o oră “pentru a face lecţia”. În picioare, în faţa
acestui grup de elită (pregătit pentru a nota tot ceea ce expertul avea să-i
înveţe), bătrânul profesor îi privi cu atenţie pe fiecare în parte, apoi spuse:
“Acum vom face un experiment”.
Dedesubtul mesei ce-l separa de
elevi, bătrânul scoase un recipient mare din sticlă, de peste 4 litri şi-l
aşeză uşor în faţa lui. Apoi scoase o duzină de pietre de mărimea unor mingi de
tenis şi pe rând le puse uşor în vas. Când acesta a fost umplut până la vârf
astfel încât era imposibil să mai adaugi o singură piatră, ridică uşor ochii
spre participanţii săi şi-i întrebă:
“Este plin acest vas?”
Surâzând toţi au răspuns:
“Da”.
Profesorul aşteptă câteva
secunde şi adăugă:
“Într-adevăr?”
Atunci se aplecă din nou şi
scoase de sub masă un alt vas, de această dată plin de pietriş. Atent varsa
acele pietricele peste pietrele din primul vas şi apoi mişcă uşor vasul.
Pietricelele se infiltrară printre pietre până la fundul vasului. Bătrânul profesor
ridică din nou privirile spre auditoriul său şi întrebă:
“Acest vas este plin?”
De această dată minunaţii săi
elevi începură să înţeleagă raţionamentele sale. Unul dintre ei răspunse:
“Probabil că nu”.
“Bine” răspunse bătrânul
profesor.
Atunci se aplecă din nou şi de
această dată scoase de sub masă un sac cu nisip. Cu atenţie varsa nisipul în
vas. Nisipul umplu spaţiile dintre pietre şi pietricele. Încă o dată profesorul
întrebă:
“Acest vas este plin?”.
De data aceasta, toţi laolaltă,
elevii săi răspunseră fără a ezită:
“Nu!”.
“Bine” adăugă bătrânul
profesor.
Şi cum elevii săi prestigioşi
deja se aşteptau, luă cana de apă care se afla pe masă şi umplu vasul.
Bătrânul profesor ridică atunci
privirile spre grup şi întrebă:
“Ce adevăr mare ne demonstrează
acest experiment?”
Cel mai viclean, cel mai isteţ
dintre participanţii sai, gândindu-se la tematica cursului, spuse:
“Demonstrează că şi atunci când
credem că agendă noastră este plină, se pot adăuga alte întâlniri sau alte
lucruri noi de făcut.”
“Nu” răspunse profesorul. “Nu
este aceasta. Marele adevăr care este demonstrat prin acest experiment este
următorul: dacă nu sunt aşezate mai întâi pietrele mari în vas nu poate fi pus
restul”.
Se făcu o linişte profundă,
timp în care fiecare îşi dădea seama de adevărul acestei afirmaţii.
Bătrânul profesor spuse atunci:
“Care sunt pietrele cele mai roşii din viaţa voastră? Sănătatea voastră?
Familia voastră? Prietenii vostrii sau prietenele voastre? Să vă realizaţi
visele? Să faceţi ceea ce vă place? Să învăţaţi? Să apăraţi o cauză? Să fiţi
relaxaţi? Să vă permiteţi mai mult timp? Sau lucruri cât mai diverse? Ceea ce
trebuie să ne amintim este importanta punerii mai întâi a pietrelor mai mari,
alfel se poate să nu reuşim să ne facem propria viata. Dacă se dă prioritate
nimicurilor (pietriş, nisip) ni se va umple viaţa cu fleacuri şi nu vom avea
timp suficient pentru a permite lucrurilor importante. Deci să nu uitaţi să vă
puneţi întrebarea: <<Care sunt pietrele cele mai mari în viaţa mea?” Şi
apoi să le aşezaţi primele în vasul vostru.>>”
Cu un salut prietesc bătrânul
profesor îşi salută auditoriul şi ieşi din sală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu